یک ضرب الامثل قدیمی میگوید ‘ یکی از راه های رسیدن به قلب انسان ها شکم است!’ یک غذای خوشمزه و خوش طعم میتواند بدترین شرایط را به بهترین شرایط تبدیل کند. کمتر کسی فکر میکرد آشپزی به یکی از صنعت های پردرآمد در دنیا تبدیل شود. دنیای آشپزی به دلیل تنوع رنگ, بو و مزه, دنیایی رنگارنگ و خوشمزه است. افراد زیادی وارد این دنیای رنگی شده اند و از طریق آن به ثروت قابل توجهی دست یافته اند.
موفقیت در آشپزی به سن و سال وابسته نیست. فقط به پشتکار و تلاش زیاد همراه با چاشنی خلاقیت و تنوع نیاز دارد. غذای خوشمزه را فراموش نکنید.
در این مقاله شما را با افرادی که از طریق آشپزی به ثروت زیادی دست یافته اند آشنا میکنیم.
” رنه رزپی” مالک برترین رستوران جهان از راه شکم به شهرت و ثروت رسیده است. این سرآشپز معروف در سن 34 سالگی توانست به یکی از سرآشپران مطرح دنیا تبدیل شود. او برای کسب این موفقیت سختی های زیادی را پشت سر گذاشت. زمانی که او برای یک سفر تفریحی به اسپانیا رفته بود با موفقیت چشمگیر رستوران جاردین سنز آشنا شد. او تصمیم گرفت در اسپانیا ماندگار شود . آنقدر تلاش کرد تا توانست نظر سرآشپز رستوران”فران آدریا” را جلب کند و به مدت یک سال آنجا مشغول به کار شد.
در سال 2008 در نظر سنجی مردم به عنوان بهترین رستوران جهان شناخته شد. و همچنین در نظرسنجی که از مطرح ترین سرآشپزهای جهان انجام شد در مقام سومین رستوران جهان قرار گرفت. این آشپز دو کتاب در زمینه آشپزی نوشته است. کتاب “آشپزی نورادیک نما”در سال 2006 و کتاب”نوما: زمان و مکان در آشپزی نورادیک” را در سال 2010 منتشر کرد.
داستان زندگی این آشپز کمی طولانی تر از بقیه است. او برای کسب درآمد و کمک به خواهرش در هتل «راکسبری هاوس» اسکاتلند در بخش آشپزخانه به کار مشغول شد. او متوجه شد به آشپزی علاقه زیادی دارد. و میتواند غذاهای متنوعی تهیه کند. در نتیجه برای یادگیری بیشتر آشپزی به لندن مهاجرت کرد. او به مدت دو سال و ده ماه در رستوران «مارکو پیروایت» مشغول به کار شد. لذا برای پیشرفت در زندگیاش به لندن عزیمت کرد تا در رستورانهای بزرگ کار کند و به آموختههایش بیفزاید. او به مدت دو سال و ده ماه در رستوران «مارکو پیروایت» مشغول به کار شد. سرآشپز هاردی که یکی ازسرآشپزان مطرح دوران خود بود به او پیشنهاد کرد تا غذاهای فرانسوی را نیز یاد بگیرد. لذا او به پاریس رفت و شاگرد آلبرت روکس (یکی از سرآشپزان مطرح فرانسوی) شد.
آلبرت به استعداد بی نظیر وی پی برد. به همین منظور او را در هتل دیوا در کوه آلپ فرانسه به کار مشغول کرد تا هم آموزش ببیند و هم با نوآوریهایش غذاهای رنگارنگ تهیه کند. گوردون سه سال در فرانسه زندگی کرد و به آموختههایش افزود. سپس تصمیم گرفت به لندن بازگردد و در آنجا حرفه خود را ادامه دهد.
گوردون در سال 1998 در چلسی یک رستوران باز کرد. و در سال 2001 رستوران خود را گسترش داد. و سه شعبه دگیر از رستوران خود را در شهرهای مختلف انگلیس افتتاح کرد. پس از انگلیس نوبت دیگر کشورها بود که از دست پخت گوردون سود ببرند.
او در دبی رستوران erreV را افتتاح کرد. سپس در سال 2005 رستوران گوردون رامسی را در توکیو افتتاح کرد. در سال 2006 موفق شد در نیویورک رستوران دیگری راه اندازی کند. سپس به پومونای کالیفرنیا رفت و در آنجا هم رستوران تاسیس کرد.
او در خور دبی یک رستوران باز کرد و آن را erreV نام گذاشت. بعد به توکیو رفت و در سال 2005 رستوران گوردون رامسی را در توکیو افتتاح کرد. در سال 2006 نیز در نیویورک رستوران دیگری برپا کرد، سپس به پومونای کالیفرنیا رفت و در آنجا هم رستوران تاسیس کرد. به این ترتیب شهرت گوردون جهانی شد. او خلاقیت زیادی در پخت و طبخ غذا به کار میبرد و همین مسئله سبب شهرت وی شده است.
او هماکنون به عنوان یکی از سه آشپز معروف انگلیس به شمار میرود و در جولای سال 2006 جوایزی به دلیل بهترین آشپزی از انجمن بهداشت و تغذیه انگلیس دریافت کرد. او نه تنها به مزه و شکل غذاها توجه دارد بلکه سعی در ارائه مقویترین و پر ویتامینترین غذاهای هوشمزه به مردم را دارد.
در سپتامبر سال 2006 نام گوردن رامسی در لیست صد نفر فرد معروف انگلیس در مجله کاترر قرار گرفت. همچنین او در کانال های مختلف تلویزینی برنامه آشپزی دارد. او همچنین 14 کتاب آشپزی را نوشته و به چاپ رسانده است. . در مجله تایمز شنبه نیز در ستون آشپزی مطالبی در مورد فواید موادغذایی و طبخ صحیح غذاها مینویسد.
گوردون رامسی از درآمد حاصله خود قسمتی را صرف مردم نیازمند میکند.
او تاکنون چند موسسه خیریه افتتاح کرده است. او برای مردم بیمار و فقیر مبتلا به ایدز در هند مبلغ صد هزار یورو پرداخته تا صرف دارو و بیمارستان شود.
او از دوران کودکی علاقه زیادی به آشپزی و پختن غذای خوشمزه داشت . برای دوستانش غذاهای ساده ای با میوه و سبزیجات آماده میکرد. در دوران نوجوتنی به کلاس آشپزی رفت. او غداهای ابتکاری خود و روش پخت آن ها را یادداشت میکرد. او برای افزایش مهارت خود و رسیدن به آروزیش به هامبورگ آلمان (محل غذاهای متنوع آشپزهای آلمانی) رفت.
او با همکاری دوستش رستوران کوچکی به نام خانه سفید راه اندازی کرد. او رستورانش را به نحوی طراحی کرد تا مشتریان بتوانند نظاره گر فرایند آماده شدن طبخ غذا باشند. در نتیجه روزبه روز به تعداد مشتریان او اضافه شد. همچنین غذاهایی که او آماده میکرد سالم و مغزی و در دسترس عموم مردم بود.
تیم مالزر با چنین برجستگیهایی توانست در شبکه Vox برنامه روزانه داشته باشد و او هم اکنون به همراه نامزد و دستیارش به آموزش آشپزی در این شبکه میپردازد. دستورات آشپزی او به چند زبان ترجمه شده و به صورت CD به فروش میرسد. او توانسته در بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی طرفدار پیدا کند و شناخته شود.
او را به عنوان پدر رستوران های مدرن میشناسند. او اولین کسی است که موفق به دریافت سه ستاره میشیلن شده است. این آشپز موفق که هم اکنون نامش در بسیاری از نقاط جهان شناخته شده و ثروت قابل توجهی از این راه به دست آورده، در یک مصاحبه تلوزیونی گفت: به نظر من بسیاری از آشپزهای معروف دنیا فقط به خاطر خودشان آشپزی میکنند، نه به خاطر غذا اما زنها اغلب فراموش میکنند که مادر طبیعت، هنرمند واقعی است.
می اُلیور برنده? جایزه امی موفق شد, دولت کشورش را وادار کند تا بودجه تغذیه مدارس را افزایش دهد. او همچنین توانست نوجوانانی از قشر محروم را تبدیل به سرآشپزان حرفه ای کند.
آشپزخانه جیمی نام رستوران او در لندن و هم عنوان یک مجموعه تلوزیونی است که بسیار موفق از آب در آمده بود. مجموعه رستورانهای او هر کدوم با 15 شعبه در آمستردام، ملبورن و کورنوال قرار دارند. که در همه ی آن ها غذای خوشمزه سرو میشود.
موفقیتهای حرفهای جیمی در تلویزیون با برنامههای مثل «فرار بزرگ جیمی» ادامه پیدا کرد. در این برنامه او به سراغ آشپزی ایتالیای ها رفت. و غذای خوشمزه ایتالیایی را آموزش داد. برنامه تلویزیونی بعدی او جیمی در خانه نام داشت . در این برنامه او برای آشپزی از سبزیجاتی که خودش پرورش داده بود استفاده میکرد. او در برنامه شام های جیمی با گوشت پرندگان نگاهی انتقادی به مسائل پرورش طیور داشت. او از طریق این برنامه ها توانست ثروت هنگفتی به دست آورد.
این افراد به راحتی و فقط از طریق پشتکار دز زمینه آشپزی و داشتن خلاقیت توانسته اند به ثروت زیادی دست پیدا کنند. پختن غذای خوشمزه می تواند یکی از راه ها برای کسب درآمد و ثروت باشد. برای مطالعه مقاله های بیشتر ما را همراهی کنید.
شما میتوانید آخرین اخبار و محصولات جدید شرکت را از طریق توییتر و اینستاگرام دنبال نمایید.
طراحی و دکوراسیون آشپزخانه صنعتی یکی از مهم ترین بخش های راه اندازی آشپزخانه صنعتی و راه اندازی رستوران است. هرچه این طراحی به روز تر و مناسب تر باشد, راندمان آشپزخانه صنعتی افزایش مییابد.
مؤلفه های تأثیرگذار در طراحی و دکوراسیون آشپزخانه صنعتی شامل سطح تخصصی پرسنل، سطح تشریفاتی ارائه غذا، ظرفیت تولید، محل پروژه و تکنولوژی دستگاه ها و غیره می باشد. که هر کدام بر یکی از بخش های کلی آشپزخانه (انبار، آماده سازی، تولید و سرویس) تأثیر می گذارد.
در واقع برای رسیدن به یک آشپزخانه که ادعای صنعتی بودن را دارد علاوه بر اینکه باید از طراحی درست و مناسب آن استفاده شود همچنین می بایست به موازات آن از لوازم و تجهیزات متناسب با آن نیز بهره برد. با افتخار اعلام می داریم مجموعه تولیدی صنعتی پویا صنعت با کادری مجرب و قدرتمند آماده ارائه خدمات حرفه ای در این زمینه به شما عزیزان می باشد. در واقع تخصص ما تهیه کلیه نیازهای شما در زمینه آشپزخانه صنعتی می باشد.
تبلیغات در فضای مجازی به خصوص تبلیغات اینستاگرام, یکی از روش های بازاریابی نوین و جدید برای افزایش فروش رستوران است. اینستاگرام با بیش از 500 میلیون کاربر ماهانه یکی از بهترین روش ها برای تبلیغات رایگان است, که میتواند اثر قابل توجهی بر فروش رستوران و افزایش مشتری رستوران داشته باشد. اکثر رستوران ها و فست فود ها یا کیترینگ ها در ایسنتاگرام صفحه مخصوص به خود را دارند. اما نمیتوانند از صفحه رستوران خود به اندازه کافی بهره ببرند. در این مقاله شما را با راهکارهای افزایش فروش رستوران از طریق صفحه رستوران در اینستاگرام آشنا میکنیم.
صفحه رستوران در اینستاگرام یکی از پر بازدیدترین صفحات در اینستاگرام برای اکثر مردم هستند. برای بازاریابی در اینستاگرام این موارد را رعایت کنید:
تبلیغات در فضای مجازی از جمله تبلیغات در ایسنتاگرام را جدی بگیرید. فضای مجازی فضایی با کاربران زیاد است, که شما میتوانید با برنامه ریزی دقیق بهترین استفاده را در افزایش فروش رستوران خود داشته باشید. با استفاده از تبلیغات در ایسنتاگرام میتوانید, جایگاه رستورانتان را ارتقا دهید. و رستوران خود را به یک برند تبدیل کنید. در صنعت رستوران داری غفلت از شبکه های مجازی میتواند, باعث نابودی یک رستوران شود. روش های بازاریابی جدید را فراموش نکنید.
شما میتوانید آخرین اخبار و محصولات جدید شرکت را از طریق توییتر و اینستاگرام دنبال نمایید.
رستوران داری و مدیریت رستوران یک شغل پردرآمد ولی در عین حال بسیار سخت و طاقت فرساست. برای داشتن یک رستوران شیک و موفق باید مراحل راه اندازی رستوران ( صفر تا صد راه اندازی رستوران ) را به صورت کامل و با دقت انجام داد. اغلب افراد فکر می کنند برای راه اندازی رستوران فقط باید به تجهیزات رستوران توجه کنند. اما این دیدگاه کاملا اشتباه است.
در این مقاله سعی داریم علاقه مندان به رستوران داری را با مراحل راه اندازی رستوران صفر تاصد آشنا کنیم.
انتخاب نوع رستوران
انتخاب نام رستوران
اولین مرحله از مراحل راه اندازی رستوران ( راه اندازی رستوران صفر تا صد) انتخاب نوع رستوران است. شما باید در اولین قدم مشخص کنید چه نوع رستورانی هدف شما است. رستوران سنتی, رستوران مدرن, رستوران دریایی و غیره. بقیه مراحل بعد از انتخاب نوع رستوران مشخص می شود. همه مراحل به نوع رستوران بستگی دارد.
بعد از انتخاب نوع رستوران, حالا نوبت به انتخاب نام معنادار و زیبا برای رستوران است. نام رستوران باید به کونه ای باشد که نشان دهنده نوع رستوران شما باشد. و برای همیشه در ذهن مشتری باقی بماند. در انتخاب نام وسواس زیادی به خرج دهید . چون این نام قرار است به یک برند برای شما تبدیل شود. سعی کنید خلاقانه نامی را انتخاب کنید, که از سایر رقبا سبقت بگیرید.
توجه داشته باشید در ماه های اولیه راه اندازی رستوران نباید انتظار سود داشته باشید. پس باید در ابتدا تامین بودجه کنید. تا در اواسط راه بدون سرمایه نمانید. برای خرید یا اجاره مکان رستوران, خرید تجهیزات, طراحی فضای رستوران, حقوق پرسنل و غیره نیاز به سرمایه اولیه دارید. اغلب افراد زمانی که به این مرحله می رسند از تصمیم خود یعنی رستوران داری منصرف می شوند. برای تامین بودجه و سرمایه اولیه رستوران می توانید وام بگیرید یا یک اسپانسر انتخاب کنید.
یکی از اصلی ترین و عمده ترین دلیل شکست یک رستوران عدم انتخاب درست موقیعت رستوران است. برای انتخاب مکان درست برای رستوران باید زمان زیادی را صرف کنید. در انتخاب موقیغیت رستوران به جای پارک, مشتریان هدف رستوران, رستوران های دیگر در آن منطقه و وسیله حمل و نقل عمومی توجه کنید.
تجهیزات رستوران شامل تجهیزات پخت, تجهیزات آماده سازی, تجهیزات نکه داری, تجهیزات شست و شو و تجهیزات بسته بندی و تجهیزات سرو غذا می باشد. همچنین تجهیزات دیگری ماند میز و صندلی, دستمال کاغذی, پرده, تابلو, گلدان و غیره تنها بخشی از تجهیزات رستوران مورد نیاز است.
انتخاب تجهیزات رستوران مناسب و استاندارد می تواند در کیفیت رستوران شما تاثیر مستقیمی داشته باشد.
در این بخش شما باید هدف از راه اندازی رستوران خود, سبک غذاها و نوع منو و همچنین مدیران داخلی و کارکنان را مشخص کنید.لیست تجهیزات رستوران مورد نیاز خود, تامین کنندگان مواد اولیه و روش های تبلیغاتی را یاداشت کنید . و به صورت چک لیست در بیاورید. بهتر است چشم انداز رستوران خود را در این طرح گردآوری کنید.
یکی از سخت ترین مراحل راه اندازی رستوران دریافت مجوزهای لازم است. هر رستوران نیاز به پروانه کسب دارد. باید قوانین مربوط به مدیریت رستوران و قوانین بهداشت رستوران را رعایت کرده باشید تا موفق به اخذ پروانه کسب شوید. در زمینه قوانین بهداشت رستوران اداره بهداشت به شما کمک خواهد کرد.
طراحی زیبا و شیک در میزان فروش رستوران و جذب مشتری اهمیت فراروان دارد. هرچه طراحی ها دقیق تر و مشتری پسند تر باشد, رستوران شما شیک تر به نظرمی رسد. در نتیجه رستوران شیک شما موفق تر خواهد بود. طراحی و دکوراسیون رستوران به نوع رستوران شما بستگی دارد. طراحی رستوران به دو بخش طراحی و چیدمان سالن و طراحی آشپزخانه رستوران تقسیم می شود.
حالا باید منوی رستوران خود را انتخاب کنید. منوی رستوران هم به نوع رستوران شما وابسته است. به طور مثال اگر نوع رستوران شما سنتی باشد, سرو غذای ملل و فرنگی در آن درست نیست. طراحی منو به کارکنان شما کمک می کند تا بدانند چه غذاهایی باید تهیه و آماده کنند. در منو با توجه به هزینه های صورت گرفته برای تهیه غذا, قیمت غذا را در منو درج کنید.
شما باید به دنبال تامین کننده مناسب برای مواد اولیه رستوران و همچنین تامین کننده برای تجهیزات رستوران باشید.
بسیاری از رستوان داران این بخش مهم را فراموش کرده اند. اما راه اندازی غذای بیرون بر در هر رستوران می تواند یکی از عوامل افزایش فروش رستوران و برند شدن نام رستوران شود.
در این بخش از مرحله راه اندازی رستوران (راه اندازی رستوران صفر تا صد) دقت و وسواس زسادی به خرج دهید.سعی کنید نیروهای حرفه ای استخدام کنید. تلفیق تجربه و دانش را فراموش نکنید.
شما باید به نیروهای خود آموزش کافی در مورد نحوه برخورد با مشتری, شرایط سرو غذا, نحوه پذیرایی, چیدمان غذا, نحوه پخت غذا و آماده کردن آن ارائه دهید. هدف خود از راه اندازی رستوران را به کارکنان خود توضیح دهید.
برای رستوران خود قوانینی وضع کنید. به طور مثال برای ساعت ورود و خروج به رستوران یا نحوه مرخصی گرفتن قوانینی تدوین کنید. به کارکنان گوشزد کنید, که در طول کار از صحبت کردن با تلفن بپرهیزند. از دستکش و کلاه استفاده کنند. در محیط رستوران از کشیدن سیگار خودداری کنند. این ها تنها قوانینی کوچکی هستند که شما می توانید, آن ها را تنظیم کنید. و از پرسنل بخواهید به آن ها پایبند باشند.
تبلیغات رستوران خود را فراموش نکنید. برای این کار می توانید از تبلیغات محیطی کمک بگیرید. به طور مثال می توانید تراکت تبلیغاتی چاپ کنید. و آن را در سطح شهر پخش کنید.
اما یکی از بهترین ها و ارزانترین راه ها برای تبلیغات, تبلیغات در فضای مجازی به خصوص تبلیغات در اینستاگرام است. در حال حاضر اکثر مردم در شبکه های اجتماعی عضو هستند. و در آن ها رستوران های مختلف را جست و جو می کنند.
با دنبال کردن این مراحل می توانید رستوران خود را راه اندازی کنید. و رستوران داری موفق شوید.
شما میتوانید آخرین اخبار و محصولات جدید شرکت را از طریق توییتر و اینستاگرام دنبال نمایید.